ASIAKASHANKINNAN SUUNNITELMA
Asiakashankinta, voin kuvitella, että tämä on aihe jota monikin yrittäjä pohtii mielessään...
Eli millä ihmeellä saan lisää asiakkaita?
Olemme nyt tehneet yrityskumppanini Tea kanssa suunnitelman siitä, millä tavalla me voisimme tehdä asiakashankintaa omaan yritykseemme.
Ensin lähden liikkeelle tarkastelemaan asiaa sosiaalisen median kautta, siitä verkostoitumiseen ja sen jälkeen muut kanavat.
Ensin lähden liikkeelle tarkastelemaan asiaa sosiaalisen median kautta, siitä verkostoitumiseen ja sen jälkeen muut kanavat.
SOSIAALINEN MEDIA
- Yhteinen portfolio / referenssit LinkedIn:iin
- Molempien profiilit ajantasalle
- Aktiivisuutta LinkedIn:ssä (jaetaan juttuja, osallistutaan keskusteluun ja kommentoidaan julkaisuja)
- Kerrotaan profiileissamme yrityksestämme
![]() |
Linkedin logo |
- Päivitetään omaa profiilia ja postataan uusi kuva säännöllisesti (n.3-4 krt. / viikko).
- Kumpikin käy joka päivä tykkäämässä ja kommentoimassa muiden julkaisuja ja profiileita noin 15 min / päivä.
- Mietitään valmiiksi postauksia ja käytetään vaikkapa Planolya, johon ohjelmoida julkaisut valmiiksi.
![]() |
Instagram logo |
- Mainostetaan omalla facebook sivulla (maksullinen facebook mainos + ilmaiseksi kuvia omista töistä).
- Kerrotaan itsestämme facebookin erilaisissa ryhmissä. (ei saa mainostaa, mutta itsestään saa varmasti kertoa, tavalla joka ei ole maonos...)
- Ryhmiä ovat esim: Naisyrittäjät, Salon Seudun naisyrittäjät, Salon yrittäjät, verkkokauppiaat, Turun yrittäjät, tiedon visualisointi, yrittäjät, häät2020 ja asiantuntijasta vaikuttajaksi.
- Päivitetään omia sivuja ahkerasti, vähintään kerran tai kaksi viikossa joku postaus ja kansikuvan uudistaminen 1krt / kk.
![]() |
Facebook logo |
VERKOSTOITUMINEN
Eli seuraavassa lueteltuna verkostoitumiseen liittyviä kontakteja, joita lähdemme toteuttamaan.
- Yritys Salon starttaamolaisille kohdennettu mainos.
- Uuden verkoston alulle saattaminen (Turun potkurin tapahtumiin osallistuminen)
- Osallistuminen Yritys salon muihinkin tapahtumiin, ei vain uusille yrittäjille tarkoitettuihin tapahtumiin.
- Yhteyden ottaminen tuttaviin, jotka ovat yrittäjiä ja tarjota heille palveluitamme.
![]() |
Verkostoituminen |
MUUT TAVAT ASIAKASHANKINTAAN
- Messuilla käynti, jossa jaetaan käyntikortteja sekä flyereita ja keskustellaan ihmisten kanssa ja jälkeenpäin pyydetään ihmisiä LinkedIn:iin kontaktiksi.
- Flyereiden jako Turun- ja Salon alueen yrityksille.
- Flyereiden kiinnitys kauppojen ilmoitustaululle ja muihin mainos paikkoihin.
- Sähköpostien lähetys yrityksiin.
- Tulevaisuudessa mietitään myös lehtimainosta esim. Salonjokilaaksoon.
- Oman osaamisen markkinointi kaikilla toreilla ja turuilla eli puhu ihmisille ja kerro mitä teet.
- Omien nettisivujen markkinointia ja mainostamista omilla sivuilla, sekä omilla sivuilla referenssi osio. ( visualtm )
![]() |
Asiakashankinta |
Muuta pohdittavaa...
Meille on selvinnyt, että olemme kumpikin hyvin haluttomia puhumaan asiakkaiden kanssa rahasta, tai siis se tuntuu meistä vaikealta.
Samoin molemmat ovat ehkä hieman ujoja kertomaan muille omasta osaamisestaan eli suomalaiseen tyyliin, että joo se on vähän tommonen.... tai muuta vähättelevää kommenttia omasta tekemisestä.
Tämä johtaa siihen, että omaa työtään on mahdottoman vaikea markkinoida muille.
Eli meidän suuri puhdinnan aiheemme onkin se millä tavalla pääsemme tästä ujoudesta eroon ja mistä löydämme sen voiman jonka avulla seisomme selkäsuorana ja kehumme omaa työtämme.
No tähän liittyen olemme tänään PÄÄTTÄNEET, että nyt se ujous saa loppua. Alkajaisiksi harjoittelemme sitä niin, että lähetämme viestit muutamalle tuttavallemme ja kerromme heille mitä me osaamme tehdä ja millä tavalla meidän osaamisemme voisi auttaa heitä markkinoimaan yritystään.
- Milla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti