sunnuntai 12. tammikuuta 2020

TYPOGRAFIA VALINNAT | 3 ERI FONTTIA JA 3 ERI KOKOA

FONTIN VALINNALLA SUURI MERKITYS JULISTEEN VISUAALISEEN ILMEESEEN


Fonttien valinnalla on suuri merkitys. Fontit luovat tunnelmaa ja herättävät tunteita. Fontti visuaalisuuden olennaisin tekijä.
Fontit vaikuttavat siihen, miten saat viestisi perille. Fontit  edustavat sinua ja yrityksen persoonallisuutta ja pitäisi olla sopusoinnussa kohderyhmän kanssa. Kaunis fontti ei ole aina paras.
Huonosti tai hyvin yllättävästi yhdistetyt fontit kääntyvät käyttäjäänsä vastaan ja teksti voi jäädä sen vuoksi lukematta. Fonttien yhdistämiseen pätee tietyt säännöt, mutta kuten aina luovuudessa: kaikki on sallittua, mikä näyttää hyvältä ja toimii.
Fontteja tarvitaan enemmän kuin yksi ja fonttien pitää olla eri kokoisia visuaalisuuden kokonaisuuteen. Mutta miten yhdistää fontteja, mistä etsiä ja mikä on omalle imagolle sopivat ja miten valita eri yhteyksissä käytettävä fontti? Montako fonttia kannattaa käyttää? Siinä on paljon vaikeita kysymyksiä :)
Fontit luovat tunnelmaa ja herättävät tunteita. Ne ovat yksi visuaalisuuden olennaisimpia elementtejä.
Esimerkiksi julisteessa otsikko teksti pitää olla todella paljon suurempaa kuin muu teksti, jotta saat herätettyä huomion, seuraava koko saa myös olla isoa jolla voit kertoa pääasiat ja loput tekstistä saa olla pienempää jossa mennään enemmän yksityiskohtiin.


Tässä esimerkki erikokoisista fonteista julisteessa

Seuraavassa pinterest taulu jossa lisää malleja erilaisista julisteista erikokoisilla fonteilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti